تبلیغات
امیرالمومنین - عید غدیر ، در نزد سایر مسلمین‌

عید غدیر ، در نزد سایر مسلمین‌

ارسال شده توسط رسول گ.م | در دوشنبه 6 آبان 1392 | نظرات ( )

اول آنكه این عید، اختصاص به شیعه ندارد، گر چه در شیعه مزید عنایت و علاقه خاصى به آنست، اما از نقطه نظر اصل احترام و عید قرار دادن، سایر افراد مسلمین غیر از نواصب و خوارج، این روز را محترم مى‏شمارند، و عید مى‏گیرند، و روى همین اصل است كه مسعودى گفته است: پیامبر اكرم درباره امیر المؤمنین على بن ابیطالب (رضى الله عنه) در غدیر خم گفت: من كنت مولاه فعلى مولاه.و این در روز هجدهم از ماه ذوالحجه بوده است.و غدیر خم نزدیك آبى است كه معروف است‏به خرار در ناحیه جحفه، و ولد على و شیعته یعظمون هذا الیوم. (1)

و اولاد على و شیعان او این روز را معظم مى‏دارند.

و محمد بن طلحه شافعى گوید: ترمذى در صحیح خود، با اسناد خود از زید بن ارقم روایت كرده است كه: رسول خدا فرمود: من كنت مولاه فعلى‏مولاه و با این لفظ فقط ترمذى آورده و چیزى بر آن نیفزوده است.ولى غیر ترمذى نیز روزى را كه این جمله را رسول خدا گفت، و موضعى را كه در آن بیان كرد آورده‏اند، و آن هنگام بازگشت رسول خدا از حجة الوداع بود، در روز هجدهم از ذوالحجه، و موضع ما بین مكه و مدینه در محلى كه به آن خم مى‏گفتند، در غدیرى كه آنجا بود.

وبلاگ امیرالمومنین - Www.Alimola.Mihanblog.Com

و به همین مناسبت آن را روز را غدیر خم نام نهادند.و خود امیر المؤمنین در شعرى كه سروده‏اند، و ما در گذشته آوردیم، نام غدیر خم را برده‏اند.و این روز عید شد، و موسم و محل اجتماع مردم قرار گرفت، چون وقتى بود كه رسول خدا صلى الله علیه و آله على را به این منزلت رفیع تخصیص و تشریف داد، و احدى از مردم را در این منزله و مرتبه با على شریك نگردانید. (2)

و ابن خلكان در ترجمه احوال المستعلى پسر المستنصر بالله آورده است كه: بویع فى عید غدیر خم و هو الثامن عشر من ذى الحجة سنة سبع و ثمانین و اربعمائة. (3)

«مستعلى در روز عید غدیر خم، مردم با او به خلافت‏بیعت كردند، و آن روز روز هجدهم از شهر ذو الحجه سنه 487 از هجرت بود» .

و علامه امینى گوید كه: ابن خلكان نیز در ترجمه المستنصر بالله عبیدى آورده است كه: او در شب پنجشنبه، دوازده شب مانده به آخر ماه ذو الحجه سنه 487 وفات یافت.

آنگاه ابن خلكان گوید : این شب همان شب غدیر است ، یعنی شب هجدهم از ذوالحجه ، و آن غدیر ، غدیر خم است ( با ضم خاء و تشدید میم ) و من جماعت كثیری را دیده ام كه می پرسند : این شب در چه موقع از ذوالحجه بوده است ؟ و این مكان بین مكه و مدینه است و در آنجا غدیر آبی ( بركه و آبگیر) است و گفته می شود كه در آنجا نیزاری هم بوده است. و چون پیغمبر اكرم علیه السلام از مكه شرفها الله تعالی در سال حجه الوداع باز می گشتند ، و به این مكان رسیدند ، بین خود و علی بن ابی طالب عقد برادری بستند و گفتند : عَلِیٌّ مِنیِّ كَهَارُونَ مِنْ مُوسَی.اللَّهُمَّ و الِ منْ َوالاُه  ، وَ عَادَاهُ مَنْ عَادَاهُ ، وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ ، وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ.

و شیعیان به این روز تعلق و وابستگی بزرگ دارند. و حازمی گوید : غدیر خم یك وادی است بین مكه و مدینه در جحفه كه در آنجا غدیری است و پیامبر در آنجا خطبه خواندند و آن وادی معروف است به شدت وخامت و ترس ، و زیادی حرارت. الخ كلام ابن خلكان.

وثعالبی در ثمار القلوب بعد از آنكه شب غدیر را از شبهای مشهوره و معروفه در نزد امت شمرده است ، گوید : و آن شب شبی است كه فردای آن رسول خدا علیه السلام بر روی جهاز اشتران خطبه خواندند، و در آن خطبه گفتند : مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاَهُ. اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ. و شیعه أین شب را بزرگ می دارد و به قیام و عبادت تا به صبح می گذراند. (4)

و از مویدات این عید ، تبریك و تهنیتی است كه شیخین و امهات المومنین ( زنهای رسول خدا ) و دیگران از صحابه ، به امر رسول خدا به امیر المومنین گفتند : و معلوم است كه تهنیت از خواص عید و ایام سرور است.

دوم : آنكه تاریخ زمان این عید ، به زمانی دور دست بر می گردد ، كه همین طور متصلاً تواریخ نشان می دهد ، تا می رسد به زمان و عصر رسول خدا كه ابتدایش همان روز عید غدیر سنه دهم از هجرت بعد از حجه الوداع است كه رسول خدا برای برپاكردن این مراسم در بیابان وسیع و در حضور جماعت معظم از برای برپا كردن این مراسم در بیابان وسیع و در حضور جماعات معظم از مسلمین ، مقر و مستقر حكومت خود را بعد از خود ، از جهت وجهه دنیویه و دینیه معین كرد و برای حضار از آنها مستوای شامخ و ممشای واضح جیلاً بعد جیل ونسلاً بعد نسل مشخص نمود ، و فرمود : فَلْیُبَلَّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ باید حضار به غائبین برسانند و این مشهد عظیم را بعد از ورود خود در اوطان بازگو كنند و علیهذا آن روز موسم عظیم و روز مشهودی بود كه هر شخص منتحل و متعلق به اسلام را در برابر چنین بنیانگذاری متین برای امامت و خلافت مسلمانان مسرور و فرحمند می ساخت و بدین موهبت كبری ، مبتهج و خوشحال می نمود كه راه شریعت و انوار احكام آن ادامه می یافت ، بطوری كه آراؤ فاسده و اهواء كاسده بتوانند با این منهج تا روز بازپسین در مسیر خود حركت كنند و به كمال نفسانی و تمامیت خود از قوه و استعداد به فعلیت نائل آید.

و كدام روزی در خور آن است كه از غدیر ، اعظم و اكبر و اشرف باشد ؟ با آنكه اكمال دین و اتمام نعمت ، و بیان شاهراه طریق و تمسك به عروه الوثقای حق، در این روز مقرر شد. پس عیدی اعظم است كه قرآن كریم به توسط جبرئیل، حامل امین وحی الهی با زبان ارشاد و خطابه و امر و انشاء حضرت رسول اللهی ، آن را پایه ریزی كرده و بر این اساس متین ، استوار ساخته است.

پی نوشتها:

1- «التنبیّه‌ و الاءشراف‌» ص‌ 221 و ص‌ 222

2- «مطالب‌ السئؤل‌» ، ص‌ 16

3- «وفیات‌ الاعیان‌» طبع‌ بیروت‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 180

4- «الغدیر» ج‌ 1 ، ص‌ 268 و ص‌ 269

منبع: كتاب امام شناسی، جلد نهم




ارسال شده در: غدیر در اسلام ،

گالری تصاویر

معرفی کتاب

بحث غدیر خم از نظر قرآن شریف

عبدالكریم نیرى (بروجردى ).
چاپ اول : چاپ حكمت , قم , حدود سال 1353ش .
چاپ دوم : انتشارات نور فاطمه (س ), تهران , سال 1402ق , سال 1361ش .
كتاب پس از مقدمه ابتدا خلاصه اى از واقعهء غدیر خم و سپس بحث غدیر از نظر قرآن است كه سه آیه را مطرح مى نماید ...

خدمات چند رسانه ای علوی

دانلود نقشه غدیر

این نقشه که به صورت فلش تهیه شده است و در آن اطلاعات جالب و زیبایی از جمله: راه حج پیامبر ...

دانلود خطبه غدیر برای موبایل

نرم افزار خطابه غدیر بر روی تلفن همراه، با زبان برنامه نویسی جاوا طراحی و اجرا شده، تا دامنه ...

تم امام علی (ع) برای گوشی های سونی اریکسون

دریافت تم امام علی (ع) با موضوعیت غدیر خم برای گوشی های سونی ...

دانلود کلیپ پیمان با غدیر

دریافت کلیپ پیمان با غدیر با فرمت wmv برای عاشقان آن حضرت ...

کلیپ صلوات بر امیرالمومنین علیه السلام ویژه عید غدیر

دریافت کلیپ صلوات بر امیرالمومنین علیه السلام ویژه عید غدیر ...

کلام امیر

تبلیغات

 

مانده تا غدیر

 

جستجو در مطالب

 

نظرسنجی

 

آمار

 

درباره وبلاگ

 

موضوعات مطالب

 

خبرنامه