تبلیغات
امیرالمومنین - رهبران شایسته

رهبران شایسته

ارسال شده توسط رسول گ.م | در شنبه 11 دی 1389 | نظرات ( )

 طبق قانون عدل - كه عدالت اجتماعى نیز از آن سرچشمه مى گیرد - رسالت سنگین رهبرى و سرپرستى امت و همچنین توضیح و بیان قوانین ، باید به عهده كسانى باشد كه از همه مردم ، عالمتر و عادلتر و پرهیزكارتر و پاكتر و صالح تر باشند.
مساله رهبر و ریاست و حاكمیت ، چیزى است كه سرنوشت یك جامعه به آن بستگى دارد بطورى كه پیشرفت و انحطاط، پستى و سقوط، سعادت و شقاوت ، ذلت و عزت ، آزادگى و بردگى اجتماع منوط به آن است بنابراین اگر صالح باشد، جامعه را به صلاح و رستگارى سوق مى دهد و اگر رهبر، فاسق باشد، جامعه را به فساد مى كشاند. قرآن در این زمینه مى فرماید:
و اذا اردنا نهلك قریة امرنا متر فیها ففسقوا فیها فحق علیها القول فد مرناها تدمیرا ؛(1)
چون بخواهیم اهل دیارى را هلاك سازیم ، پیشوایان و مالداران آن شهر را وادار مى كنیم كه از راه حق ، خارج شده و ظلم كنند، آنگاه عذاب بر آنها واجب گردد و آن را در هم فرو كوبیم .
پیامبر اكرم (ص)  در این باره فرمود:
اذا ساء فاسقهم و كان زعیم القوم اذلهم الى قال فلینظر البلاء.(2)
هنگامى كه شخص نالایق و خود سرى ، رهبر یك ملت شود و نگهبان اجتماع ، پست ترین فرد باشد، آن جمعیت باید در انتظار بلا باشد.
و نیز فرمود:
لن تهلك الرعیة و ان كانت ظالمه مسیئه اذا كانت الولاه هادیه مهدیه ؛

وبلاگ امیرالمومنین - Www.AliMola.MihanBlog.Com

 


یك ملت ، هرچند سركش و نابكار باشد. به سقوط و هلاكت نمى رسد، به شرط آن كه رهبران صالح و شایسته داشته باشد (3)
با توجه به آنچه گفته شد، مى توان گفت : هیچ كس قدرت ساختن بهترین جامعه را ندارد و هیچ كس نمى تواند چنین جامعه اى را بنا نهد و مدینه فاضله به وجود بیاورد، مگر شایستگانى كه رهبرى آنها از جانب خدا مورد تایید قرار گرفته باشد. پیامبر اكرم (ص ) كه تمام توجه او به نیكى و پاكى ، آزادى و پیروزى و بهروزى امت اسلام بود و وجود یك رهبر را براى پیشرفت هدفهاى اسلامى ، بسیار لازم مى دانست ، به این فكر بود كه بعد از وى ، خیر و صلاح جامعه چه مى شود و زمام حكومت اسلامى به دست چه كسى مى افتد. او آرزوى خوشبختى جامعه را داشت و مى خواست سلسله رسالت و امامت ، همچنان تا ابد ادامه داشته باشد. لذا بارها چنین فرمود:
انى تارك فیكم الثقلین كتاب اللّه و عترتى ؛
من از میان شما مى روم و دو چیز گرانبها را به یادگار مى گذارم : كتاب خدا (قرآن ) و عترتم .
پس همانطور كه نبوت انتصابى است ، نه انتخابى ، و پیامبر از طرف خدا، به این مقام منصوب مى شود امامت نیز انتصابى بوده و امام از طرف خدا منصوب مى شود و به وسیله پیامبر(ص ) به مردم معرفى مى گردد.

پی نوشتها:

1- اسراء (17) آیه 15.
2- تحف العقول
3- اشكهاى فاطمه پشتوانه شمشیر على (ع )، ص 20، به نقل از اثنى عشریه عاملى

منبع: کتاب پیام غدیر




ارسال شده در: پیام غدیر ،

گالری تصاویر

معرفی کتاب

بحث غدیر خم از نظر قرآن شریف

عبدالكریم نیرى (بروجردى ).
چاپ اول : چاپ حكمت , قم , حدود سال 1353ش .
چاپ دوم : انتشارات نور فاطمه (س ), تهران , سال 1402ق , سال 1361ش .
كتاب پس از مقدمه ابتدا خلاصه اى از واقعهء غدیر خم و سپس بحث غدیر از نظر قرآن است كه سه آیه را مطرح مى نماید ...

خدمات چند رسانه ای علوی

دانلود نقشه غدیر

این نقشه که به صورت فلش تهیه شده است و در آن اطلاعات جالب و زیبایی از جمله: راه حج پیامبر ...

دانلود خطبه غدیر برای موبایل

نرم افزار خطابه غدیر بر روی تلفن همراه، با زبان برنامه نویسی جاوا طراحی و اجرا شده، تا دامنه ...

تم امام علی (ع) برای گوشی های سونی اریکسون

دریافت تم امام علی (ع) با موضوعیت غدیر خم برای گوشی های سونی ...

دانلود کلیپ پیمان با غدیر

دریافت کلیپ پیمان با غدیر با فرمت wmv برای عاشقان آن حضرت ...

کلیپ صلوات بر امیرالمومنین علیه السلام ویژه عید غدیر

دریافت کلیپ صلوات بر امیرالمومنین علیه السلام ویژه عید غدیر ...

کلام امیر

تبلیغات

 

مانده تا غدیر

 

جستجو در مطالب

 

نظرسنجی

 

آمار

 

درباره وبلاگ

 

موضوعات مطالب

 

خبرنامه